Off-market czyli dyskretna sprzedaż nieruchomości
Sprzedaż off-market choć jeszcze nie jest powszechnym zjawiskiem w Polsce to cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów. Off-market to strategia sprzedaży nieruchomości bez oficjalnej publikacji oferty, reklamy w portalach branżowych czy w systemie MLS. Sukces sprzedaży zależy w głównej mierze od umiejętności i kontaktach agenta nieruchomości.
Usługa ta dedykowana jest osobom, które z różnych przyczyn chcą zachować anonimowość i nie chcą udostępniać publicznie zdjęć swojego domu czy apartamentu. Dla osób znanych czy wyjątkowo zamożnych to idealna opcja. Dyskrecja przydaje się również w przypadku trudnych sytuacji życiowych właścicieli czy gdy sprzedawana jest nieruchomość komercyjna, gdzie powszechna informacja o wystawieniu jej na sprzedaż z pewnością nie wpłynie na korzyść biznesu.
Off-market dyktuje własne warunki
Spora część ofert off-market to oferty dotyczące luksusowych nieruchomości. Rynek takich nieruchomości rządzi się swoimi prawami. Klienci premium rzadko szukają ofert samodzielnie, z prostych względów, z braku czasu. Dzisiaj każdy ceni swój czas i poświęca go w głównej mierze na zarabianie pieniędzy. Co więcej, według nich nieruchomości powszechnie dostępne tracą na atrakcyjności. Tacy klienci pragną czegoś więcej, czegoś bardziej tajemniczego, unikalnego i niedostępnego dla innych - wtedy naturalnie są skłonni zapłacić więcej.
Zalety sprzedaży off-market
Niewątpliwą zaletą tego sposobu sprzedaży jest dyskrecja, pozwalająca zachować komfort i anonimowość kupującego/sprzedającego.
Klienci ofert off-market mają przewagę konkurencyjną co sprawia, że mogą kupować je po dobrej cenie. Daje to również możliwość stworzenia indywidualnego modelu sprzedaży.
W przypadku umów off-market sprzedający zwykle nie spieszą się ze sprzedażą, może ona zająć więcej czasu co daje możliwość na przeprowadzenie transakcji z zachowaniem należytej staranności.
Sprzedaż off-market niewątpliwie wzbudza coraz większe zainteresowanie na polskim rynku nieruchomości. W przypadku luksusowych nieruchomości tworzenie aury niedostępności sprawia, że nieruchomość staje się bardziej pożądana.
Podczas sprzedaży off-market liczy się przede wszystkim wzajemne zaufanie między stronami. Tym czego wymaga się od pośrednika jest niewątpliwie umiejętność wsłuchania się w potrzeby klientów i umiejętność dopasowania nieruchomości do odpowiednich osób.
Z związku z rosnącą popularnością nieruchomości off-market zgłębianie wiedzy na ten temat może okazać się niezwykle ważnym narzędziem zarówno dla agentów nieruchomości jak i inwestorów.
Klaudia Dyjak
Kraków 10.09.2022 r.