Billboardy znikają z przestrzeni publicznej w Krakowie!
Poprawa standardów jakościowych i estetyki przestrzeni publicznej to podstawowy cel tzw. uchwały krajobrazowej. Już widać efekty obowiązujących od prawie dwóch lat „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”, czyli w skrócie tzw. uchwały krajobrazowej. Dzięki jej zapisom w przestrzeni miasta liczba reklam przy ulicach Krakowa znacząco się zmniejszyła.
Kontrole i postępowania trwają
Od początku obowiązywania uchwały krajobrazowej Zarząd Dróg Miasta Krakowa wszczął szereg postępowań administracyjnych względem właścicieli reklam znajdujących się w przestrzeni pasa drogowego. W decyzjach administracyjnych orzeczono nałożenie kar pieniężnych. ZDMK realizuje również coroczny plan kontroli.
Coraz mniej reklam - widać to gołym okiem od piątku 1 lipca 2022 r.
W trakcie dotychczasowych kontroli zinwentaryzowano nośniki reklamowe i doprowadzono do usunięcia reklam, które naruszały zapisy uchwały krajobrazowej. Od wejścia w życie uchwały ZDMK nie wydaje nowych zezwoleń, w tym na umieszczanie reklam na słupach oświetlenia ulicznego. Usunięto też te, którym wygasł termin ważności zezwolenia.
W przypadkach reklam znajdujących się poza pasami dróg sprawy prowadzi Wydział Architektury i Urbanistyki UMK. Pracownicy tego wydziału kontrolują legalność zamieszczanych reklam i zajmują się zgłoszeniami zarówno ze strony mieszkańców, jak i jednostek miejskich.
Okres dostosowawczy już minął!
Uchwała krajobrazowa obowiązuje od 1 lipca 2020 r., co oznacza, że każda nowa reklama umieszczana po tej dacie ma być w pełni zgodna z zawartymi w uchwale zasadami. Natomiast reklamy istniejące w przestrzeni publicznej przed datą wejścia w życie tej uchwały, objęte zostały okresem dostosowawczym, który wynosił 24 miesięcy (tj. do 30 czerwca 2022 r.)
Uchwała dzieli miasto Kraków na trzy strefy, z czego trzecia z nich została podzielona na mniejsze obszary: Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście. W uchwale wyróżniono też ciągi ulic wylotowych z miasta oraz tereny towarzyszące obiektom prowadzącym handel. Dla każdej z tych stref i obszarów określono odrębne zasady i standardy jakościowe – obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych.
- duże kary za nielegalne reklamy 120 zł za m2 dziennie!
Przypomnijmy, po długiej dyskusji, z udziałem m.in. mieszkańców i przedstawicieli branży reklamowej, krakowscy radni miejscy w 2020 r. podjęli uchwałę w sprawie ustalenia „Zasad warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”, czyli tzw. uchwałę krajobrazową.
źródła: KROPKA, materiały UMK, własne